Author Archives: Katja Lubina

Modder in de polder

shinkansen-300x115

In dit artikel  wordt teruggeblikt op de Nederlandse marktordening in het spoor sinds 1995. Vervolgens wordt een fundamenteel andere langetermijnvisie Read More →

Uitgelezen kans voor aanbrengen van personele unies

manyhats

Op dit moment zijn er bij NS en ProRail de nodige vacatures in het topmanagement. Bij NS zijn een positie Read More →

Inhoud brief van voorzitter Rover aan de Tweede Kamer over Lange Termijn Spoor Agenda

infra002

1. Goed dat er eindelijk een LTSA is. Dit is een compliment dat de Tweede Kamer zelf mag incasseren. Het Read More →

De Lange Termijn Spooragenda: (n)iets nieuws onder de zon? Een analyse van overheidssturing in het Nederlandse personenspoorvervoer

ANP-750_18877141-480x324

Op 26 maart 2014 werd door Staatssecretaris Mansveld de nieuwe Lange Termijn Spooragenda (LTSa) waarover in de Ministerraad was besloten, Read More →

Lessen voor spoorsector uit vergelijking ordening netwerksectoren

roemeensregulator

Bij de opgave om tot een effectieve en consistente ordening in de spoorsector te komen is een vergelijking met andere Read More →

Interview met Saïd El Khadraoui over het 4e spoorwegpakket

saidelkhadraoui2

Saïd El Khadraoui (1975) is gemeenteraadslid in Leuven en Europees parlementslid voor de sp.a.  Hij is ook internationaal secretaris voor Read More →

Spoorslag

train japan 2

In de jaren negentig heeft de EU initiatief genomen om met liberalisatie de spoorprestaties in de EU te verhogen. Een Read More →

De organisatie van het spoor: een toekomstvisie

future spoor

Dit is de samenvatting van het visiedocument dat tot stand is gekomen op basis van de discussies met en de Read More →

Taboe doorbroken?

enkele spoorwissel

Taboe doorbroken? Op de discussie over het samenvoegen van NS en ProRail heeft lang een bestuurlijk taboe gelegen. Illustratief is Read More →